[PiN-diskusjon] Re: Datalagringsdirektivet

Helge H. Follestad helgehf at student.matnat.uio.no
Man 29. Mai 2006 20:07:37 CEST

Hoi,

On Monday, 2006-05-29 09:58:32 +0200, Lars-Henrik Michelsen wrote:

> [...]
>    vere med å implementere direktivet. Rett og slett. Dersom EU meiner
>    noko anna må dei ta oss til EF-domstolen.
>    Norsk motstand mot direktivet vil ikkje stå åleine. Irland og Slovakia
>    var dei landa som røysta imot direktivet (trur ikkje det var fleire)
>    av samme grunn. Dei meinte dette hadde med tryggleikspolitikk å gjere
>    og dermed ikkje EU-relevant. I følge [1]denne sida (som eg ikkje
>    kjenner truverdet til) planlegg desse landa å ta saka til domstolen.
>    Er det nokon på denne lista som kunne følgt dette opp og sett om det

De mente at det ikke var 1-pillar relevant (dvs. EØS), men 3-pillar
relevant (dvs. utenfor EØS). Irland har sagt i forkant av prosessen
at de ville ta saken til domstolen ifølge EDRI (i ett av deres
edrigram-brev).

Fra <http://www.edri.org/edrigram/number4.4/dataretention >:

"The Irish and Slovakian representatives in the Council voted
against the Directive, considering that more stringent measures were
necessary. They argued the Council should have pushed for a
framework decision, instead of negotiating with the Parliament over
a directive."

Så de var imot direktivet, men fordi det ikke gikk langt nok. Irland
har vistnok en lov som sier at slikt skal lagres i 3 år og må nå
redusere lagringstiden til 2 år med direktivet.

Det nederlandske parlamentet forsøkte å instruere sin minster til å
protestere også, fordi direktivet gikk for langt. Men ministeren lot
være å protestere.

Fra edri[1], står det at de grønne i Tyskland mener at direktivet
skulle ha vært 3-pillar.

[1] http://www.edri.org/edrigram/number4.10/dataretentionde

For at direktivet skal tilbakevises med hensyn på at det ikke er
relevant i forhold til pillaren kreves det protest før 10 juli -
iallfall for EU-land.

Norge har en egen komitee som vurderer EØS-relevansen av direktiver,
noen som har kontaktinfo eller vet noe tidspunktet for når de
behandler dette?

Enig i at vi bør ha et fysisk møte. Vi bør kanskje også avertere det
offentlig? Iallfall om vi skal ha et konstitusjonerende møte kunne
man kanskje annonsere i aviser el.?

>    For å unngå at dette blir nok ein epostrunde kor alle har gode forslag
>    men ingen tid, foreslår eg at vi prøver først å finne ein dato for eit
>    formelt re-oppstartsmøte i PIN. Då kan vi formelt sette ned
>    foreinginga. Dernest bør vi diskutere PIN si rolle, kva saker vi skal
>    arbeide med, korleis, nettsider, arbeidsoppgåver, medlemsverving osv.
>    osv.

Har du forslag til hvornår et slikt møte bør holdes?

Har du/noen andre anledning til å lede arbeidet med å få til et slikt møte?

ITAKT har forøvrig invitert til åpent 1/2 dags seminar om datalagring
Tid: Torsdag 15. juni kl. 12:00-18:00
Sted: Hotell Edderkoppen, St. Olavs Plass, Oslo.
(se. møteinfo på itakt.no)
I hovedsak for leverandører som vil vite mer og som vil ha konkrete
og fornuftige innspill, men et åpent møte.

--
Helge H. Follestad

()  ascii ribbon campaign - against html mail
/\  est. 1998             - against proprietary formats
    http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments