Re: [PiN-diskusjon] "Ni av ti vil ha kameraovervåking på bussen"

Cynthia Smith feitpingvin at gmail.com
Søn 11. Jun 2006 10:27:49 CEST

On 6/8/06, Thomas Gramstad <thomas at efn.no> wrote:

> Dette var merkelig. Siden når har bussen vært oppfattet som "utrygg"?

Nå begynner jeg å bli litt lei. En "folkelig" gruppe kommer PiN *aldri* til
å være hvis slikt fortsetter... (Jonny - hva er det som skjer egentlig?)

Hvor i all verden har folk vært, at de ikke har peiling på hva som *faktisk*
skjer rundt omkring?

Er det sånn gruppa her skal være - helt fjernt fra virkelighetens verden?
Ikke rart at det blir vanskelig å skape interesse blant vanlige folk!

Hærverk på buss, voldsutøvelser på buss, osv.... dette har vært nyhetsstoff
i alle fall de siste 1-2 år.

Hva slags trygghet er det snakk om, og hvordan skal videokameraer
> kunne føre til trygghet?

Det har vært oppklaring av saker der blant annet folk blir utsatt for vold
på buss og opptakene av voldsmennene fører til at de blir dømt for det. Det
har også vært reduksjon hærverk, bråk, osv. på busser som har
overvåkningskameraer.

Er det da rart at folk på gata vil ha kamarer på bussen? Har dere som er
imot kamera på bussen bedre måter for å stoppe hærverk og vold? Og jeg
snakker om konkrete løsninger som vil virke i praksis.

Er bussen oppfattet som et kriminelt eller truende sted/miljø?

I  noen tilfeller, ja. Enkelte ruter er godt kjent som "problemruter."

For en del folk er dette er veldig godt kjent problem. Hvis PiN skal
kritisere kameraovervåkning på buss i det hele tatt, burde kritikken komme
fra noen som har peiling på hva som foregår på disse "problemruter". I alle
fall snakke med noen som har peiling. Eller er disse personer for "clueless"
for oss? Vi kan alt og derfor vet bedre, ikke sant? Eller hva?

Hvorfor hjelper det ikke mot evt. utrygghet at det er en "offentlig"
> person -- bussjåføren -- som man kan henvende seg til?

Det er faktisk sjåføren som er mest utsatt for vold, trussler, osv. Og det
er ikke sjåføren sin jobb å leke politi for å hjelpe andre folk. Det er bare
så mye sjåføren kan gjøre.

Husk også at bussen er en arbeidsplass og bussjåførene har krav på et
sikkert arbeidsmiljø.

Cynthia