Re: [PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Atle Skift blackstocking at spray.no
Man 6. Nov 2006 18:50:04 CET

Ingen er mer tilhenger av personvern enn meg. Mener også at fildeling bør være lov.

> [...]
> når vi går tur og hvor vi går.
>
> SpÞrsmålet er altså ikke hvorvidt Kari gjÞr noe ulovlig.
>
> SpÞrsmålet er om det er OK at våre bevegelser skal registreres.
>
> Får "piratjegerne" lov til dette, så vil det bare vÊre nok en brekkstang
> i retning av å utvikle et paradigme hvis innhold er at det enkelte
> individs bevegelser skal registreres "i tilfelle" han eller hun gjÞr noe
> som noen andre misliker. Forhåpentligvis behÞver man ikke vÊre kriminell
> for å se det problematiske i dette. Dette problemet forsvinner ikke
> dersom det i lovs form gis adgang til å registrere slike opplysninger.
Når samfunnet, dvs. lovgiver, mener at det å spre opphavsbeskyttet materiale er en ulovlig handling, skiller ikke piratjegernes virksomhet seg ut fra hva den enkelte borger har lov til. Dersom Kari mener noen stjeler bilen hennes, har hun full rett til å notere seg hva den, i hennes øyne, kriminelle foretar seg. Jeg ser klart det prinsipielle i dette, på samme måte som jeg mener vaktselskaper kan gå vel langt i sin virksomhet.

> Med andre ord nok et eksempel på at legalitetskravet, dvs. kravet om at
> inngrep mot borgerne må vÊre hjemlet i lov, er et nÞdvendig men langt i
> fra tilstrekkelig kriterium på hvorvidt inngrepet er akseptabelt i et
> fritt samfunn.
Jeg mener at skytset må rettes inn mot de politiske myndigheter. Så lenge det er lov til å f.ex. kameraovervåke områder, må også piratjegerne, som etter min mening er å sammenlikne med vaktselskapene i denne sammenheng, gis en reell mulighet til å beskytte oppdragsgiver.
atle