[PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Man 6. Nov 2006 19:01:18 CET

[Atle Skift]
> Ingen er mer tilhenger av personvern enn meg. Mener også at
> fildeling bør være lov.

Jeg blir litt usikker på hva du mener med personvern når du i neste
øyeblikk sier ting som dette:

> Når samfunnet, dvs. lovgiver, mener at det å spre opphavsbeskyttet
> materiale er en ulovlig handling, skiller ikke piratjegernes
> virksomhet seg ut fra hva den enkelte borger har lov til. Dersom
> Kari mener noen stjeler bilen hennes, har hun full rett til å notere
> seg hva den, i hennes øyne, kriminelle foretar seg. Jeg ser klart
> det prinsipielle i dette, på samme måte som jeg mener vaktselskaper
> kan gå vel langt i sin virksomhet.

Jeg klarer ikke helt å se at det å notere en kriminell fortar seg har
mye til felles med å notere informasjon om all fildeling, da det jo er
fullt mulig å bedrive fildeling uten å bryte loven.

Det platebransjen gjør er vel mer å sammenligne med at
forsikringsselskapene skulle begynne å samle inn registreringsnummer,
biltype, farge og slikt for alle biler som passerer inn og ut av
Norge, for å bedre kunne spore opp biler som blir stjålet ved å vite
om de skal lete i utlandet eller ikke.  Det tviler jeg på at
forsikringsselskapene ville fått lov til.