[PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Man 6. Nov 2006 22:11:47 CET

Atle Skift wrote:

> Når samfunnet, dvs. lovgiver, mener at det å spre opphavsbeskyttet materiale er en ulovlig handling, skiller ikke piratjegernes virksomhet seg ut fra hva den enkelte borger har lov til. Dersom Kari mener noen stjeler bilen hennes, har hun full rett til å notere seg hva den, i hennes øyne, kriminelle foretar seg. Jeg ser klart det prinsipielle i dette, på samme måte som jeg mener vaktselskaper kan gå vel langt i sin virksomhet.

Men så lenge det er snakk om å registrere fildeling som sådan, blir det
galt å hevde at dette handler om opphavsrettsbeskyttet materiale. Det
handler om hvorvidt det skal være lov å samle opplysninger om folks
bevegelser.

> Jeg mener at skytset må rettes inn mot de politiske myndigheter. Så lenge det er lov til å f.ex. kameraovervåke områder, må også piratjegerne, som etter min mening er å sammenlikne med vaktselskapene i denne sammenheng, gis en reell mulighet til å beskytte oppdragsgiver.

Kameraovervåkning i sanntid innebærer ikke lagring av opplysningene om
hva den enkelte foretar seg. De som betjener kameraene eller
automatikken som styrer dem, lagrer heller ikke opplysningene uten at
noe uregelmessig er observert. Når det er elektroniske trafikkdata som
lagres, gir de derimot detaljinformasjon om individenes bevegelser.
Registrering og lagring av elektroniske trafikkdata er langt mer
fundamentalt og en mye større inngripen enn kameraovervåkning av
spesifikke geografiske områder.

Eller for å si det på en annen måte: Jeg synes bare det er hyggelig om
en politimann ser på meg på gaten. Men hvis den samme politimannen gjør
krav på å få vite hvor jeg har befunnet meg og hva jeg har gjort det
siste året, blir det litt annerledes. Og har en ikke utført kriminelle
handlinger, har en et krav på å få være i fred.

Kravet om å overvåke fildeling, og den forunderlige imøtekommenhet dette
kravet synes å ha blitt møtt med, må ses som et ledd i et helhetssyn der
det betraktes som OK å kartlegge individenes bevegelser "i tilfelle" de
skulle gjøre noe ulovlig.

Forøvrig er private vaktselskaper som utfører politioppgaver et svært
betenkelig fenomen, men det er en annen diskusjon.

Per Inge Østmoen