[PiN-diskusjon] Re: Personvernforeningen invitert til å delta på vitenskapskafeen i Oslo

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Man 15. Jan 2007 13:00:52 CET

Ingen meldte seg som erstatter, så jeg tok på meg å stille.  Min
motdebattant er Kristian Jøstein fra NTNU, og debatten antas å finne
sted på Sub.Scene i Kirkegata 34 i Oslo den 25. januar.  Info om
stedet finnes på <URL:http://www.subscene.no/>, og info om opplegget
finnes på <URL:http://www.vitenskapskafeen.no/oslo/indexoslo.asp>.

Jeg uttrykte min skepsis til å fronte personvernforeningen da jeg
allerede fronter en god del organisasjoner (NUUG, Skolelinux, Debian,
OpenStreetmap), og strengt tatt ikke trenger flere.  Vi ble enige om
at jeg ikke skulle introduseres som representant for
personvernforeningen og at jeg kunne gi innspill til hvordan jeg burde
introduseres.

Jeg ble oppfordret til å uttrykke min skepsis til personvernsidene
rundt MinSide, for å få en god debatt.  Jeg skal holde et 20-minutters
innlegg/presentasjon før diskusjonen starter, og tar gjerne innspill
på hva jeg bør nevne.

Jeg kommer antagelig til å nevne endel av problemene rundt mangel på
personvern, med eksempler som misbruk av videoovervåking (salg av
nakenbilder [1], kikking inn vindu [2] og overvåkning av prøverom [3].
Det vil jo i samme omgang være naturlig å vise til forskning som viser
at videoovervåkning ikke fører til redusert kriminalitet (i hvert fall
ikke på Oslo S. :).

 1 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1254262.ece
 2 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1259491.ece
 3 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/25/480818.html

Kommer antagelig også til å nevne biometrisk identifisering og
problemene både rundt at det ikke virker, og hvis det virket ville
vært lite hensiktsmessig.  De nye passene vil være naturlig å nevne i
den anledning.

Potensialet med RFID-merking av klær og andre bruksgjenstander bør
kanskje også nevnes, der en får mulighet til å følge enkeltpersoner
rundt i gatene ved å legge inn RFID-leser på utvalgte steder.  Det er
jo forholdvis urealistisk å tro at noe slikt vil bli gjort, all den
tid at de aller fleste i dag går rundt med radiopeilesender med større
rekkevidde (mobiltelefon) allerede.  Her hører det kanskje hjemme med
historien jeg fikk referert på fest av en som jobbet i driftssentralen
hos et større mobilselskap, der han ble frastålet mobiltelefonen og på
jobb neste dag sporet opp hvor mobilen var og ringte tyven.  Tyven ble
bekymret da teknikkeren kunne fortelle hvor han var med gatenavn og
bevegelsesretning, og krevde at tyven skulle levere tilbake
mobiltelefonen øyeblikkelig.

Jeg ser for meg at jeg bruker mesteparten av tiden til å gi noen
eksempler på farene med manglende personvern, og bare såvidt nevner
mer teoretiske årsaker til at personvern er en god ting.

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen