[PiN-diskusjon] Vil normenn la seg overvåke?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Ons 6. Jun 2007 20:14:34 CEST

I <URL:http://www.digi.no/php/art.php?id=384853> har digi.no en
artikkel som gir en inntrykk av at normenn flest synes det er greit å
bli overvåket.  Jeg er bekymret for at det er inntrykket samfunnet
sitter med, i og med at det svært sjeldent er stemmer utenfor
datatilsynet i den norske offentligheten som protesterer på den stadig
mer omfattende overvåkningen.  Det trengs folk som skriver
leserinnlegg og tar kontakt med journaslister for å gi motinformasjon
når de som ivrer for mer overvåkning forteller hvor fint det er med
kamera- og elektronisk overvåkning.

Undersøkelsen hevdes å fortelle at "tre av fire mener det bør tillates
mer overvåking i samfunnet dersom det gjør hverdagen tryggere", mens
en mer interessant problemstilling er vel hvor mange som vil tillate
mer overvåkning hvis det ikke gjør hverdagen tryggere.  Teorien om at
kameraovervåkning gir mindre kriminalitet er jo testet og falsifisert,
så da blir jo spørsmålstillingen i hvert fall i den sammenheng mer i
tråd med virkeligheten.

Akk, jeg savner noen som går i bresjen for mer personvern.

Selv er jeg for opptatt med å gå i bresjen for åpne standarder og fri
programvare til at jeg er villig til å ta på meg oppgaven. :/

Kjenner du noen som er interessert i personvernspørsmål?  Forsøk å få
dem som abonnenter på listen og medlem i personvernforeningen, slik at
vi kan få større nedslagsfelt og flere potensielle bidragsytere.  Det
trengs. :)

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen