[PiN-diskusjon] Hvordan ville Max Manus klart seg i dag?

Rune Kristian Viken runevi at nwo.no
Fre 23. Jan 2009 12:33:28 CET

On Fri, Jan 23, 2009 at 09:40:37AM +0100, Petter Reinholdtsen wrote:
> Max Manus-filmen går sin seiersgang over landet, og Norge i 1940 var
> et ganske annet enn Norge i dag.  Mon tro hvor gode odds Max Manus
> hadde hatt mot et tyskokkupert Norge av i dag.

Hvis Norge ble invadert i dag, så ville det være en rekke ting som
kunne blitt gjort ganske så kjapt.  Det ville ikke være de samme
tingene som Max Manus gjorde, og det er godt mulig at en person som
Max Manus ville ha dårlige sjanser til å klare seg i en motstands-
kamp.

> Sprengning og brenning av hullkort for å fjerne personregisteret over
> Norske borgere for å hindre tvangstjenese ville ikke fungert - for
> mange kopier tilgjengelig.

Jeg kjenner ikke forsvarets planer på dette området, og jeg regner
med at det er hemmelighetsbelagt som bare rakker'n - men jeg vil
regne med at man på samme måte som man har planer for å sprenge
broer / skape ras over veier rundtomkring i landet - har planer for
å destruere slike registere.

Det ville isåfall være snakk om folkeregisteret.  Dette er svjv (men
jeg har ikke detaljene) sentralisert.  Det ville overraske meg om
det ikke finnes planer for først destruering av datasystemene og
reservesystemene i seg selv - for deretter destruering av backup.

Nøyaktig hvordan slikt vil foregå tror jeg dog er godt bevarte
militærhemmeligheter - men jeg regner med at det er nøye planlagte
rutiner for disse tingene.

> Gå på gaten ville ikke fungert - for mange overvåkningskamera og
> teknologien er tilgjengelig for å spore bevegelsesmønster slik at
> en kunne oppdaget alle i nærheten ved anslag og andre hendelser.

Jeg har en mistanke om at det ikke ville gå mange timene før folk
ville begynne å knuse overvåkingskameraer.  Folk flest, altså.

> Telefonering ville vært risikabelt, med full kontroll over
> kommunikasjonsmønsstre tilgjengelig og antagelig i hvert fall flekkvis
> automatisk avlytting av samtaler.  En ville kunne enkelt
> finne alle som kjenner hverandre og bruker telefon til å formidle det.
> Til slutt den allstedsnærværende mobiltelefonen, men posisjonssporing
> og i hvert fall en teoretisk mulighet for å aktivisere mikrofonen for
> lydovervåkning.  Mistenker livet i motstandsbevegelsen ville blitt
> kort.

Jeg tviler på at folk i en motstandsbevegelse ville ha mobiltelefon
veldig lenge.  Det er ikke videre vanskelig å legge den fra seg.

Så kan man selvsagt begynne å mumle om overvåking av internett.  Hvis
dette fremdeles hadde vært noe folk fikk benytte seg av.  Når det
kommer til dette så er det rimelig mange utenlandske eposttilbydere,
og det er ikke videre vanskelig å benytte seg av sikre forbindelser
til slike (ssl).  Det er ofte til og med helt automatisk benyttet..

.. og da ville det plutselig ikke være så veldig lett å spore opp
trafikkpatterns annet mellom deg og en epostleverandør.  Og siden
"alle" bruker epost, så ville det jo ikke være unormal trafikk.
Siden det er snakk om webmail så ville den eneste trafikken som
kunne sees være mellom deg og tilbyderen (gmail, hotmail, osv) - og
avlytteren ville ikke ha mulighet til å se hvem du sendte epost til
og fra.

Ja, det er mye overvåking i samfunnet - samtidig er det veldig mye
eksisterende infrastruktur som rett og slett gjør det /vanskelig/
for en overvåker å finne ut hvem du kommuniserer med.  Uten at du
legger igjen spesielt mye spor.

.. men det er jo selvsagt et tankekors at de som  ville ha lettest
for å ikke bli avlyttet kanskje er de som sjeldnest ville være ute
og løpe i skauen og være med på fysiske aksjoner.

--
Rune Kristian Viken