[PiN-diskusjon] Abortregister

Kristoffer stoffix at gmail.com
Tir 10. Mar 2009 21:50:00 CET

Den 10. mars 2009 20:47 skrev Hans-Petter Fjeld <atluxity at gmail.com> følgende:
> Hva skal liksom være begrunnelsen for at noe slikt registreres noe annet
> sted enn i den medisinske journalen til personen?
>
> Dette var jeg faktisk ikke klar over, og syntes var drøyt.
>
> -- HP

Grunnen er vel statistikk, og kanskje videre begrunnelse for
bevilgning av penger,
eller vent, nei, for slikt, så kan man heller føre statistikk "på
legen" altså hvor mange
aborter som blir gjort, uten å involvere aktuelle personer i
registerene i det hele tatt.

Jeg husker at datatilynet var imot dette også, men det var det
(selvfølgelig) ingen
betydelige personer som brydde seg om.

en rask titt på lovdata viser at disse opplysningene samles inn;

       Abortregisteret kan uten samtykke fra den registrerte inneholde
følgende opplysninger i den utstrekning det er relevant og nødvendig
for å oppnå formålet med registeret:
1.	avidentifiserte personopplysninger;
1.1	fødselsdato,
1.2	bostedskommune,
1.3	sivilstatus og
1.4	arbeid/skolegang,
2.	administrative opplysninger;
2.1	navn og organisasjonsnummer på virksomhet etter § 1-7 første ledd
hvor begjæring om svangerskapsavbrudd er behandlet,
2.2	saksnummer,
2.3	begjæringsdato,
2.4	journalopptaksdato,
2.5	tilbud om prevensjonsveiledning og rådgivning etter abortloven og
2.6	om informasjon om inngrepets art og virkning er gitt kvinnen, jf.
abortloven § 5,
3.	hvem begjæring er fremsatt av etter abortloven § 4,
4.	medisinske opplysninger;
4.1	tidligere svangerskap,
4.2	svangerskapets lengde og andre opplysninger om svangerskapets varighet,
4.3	tidligere sykdommer/sykdomshistorie og
4.4	prevensjonsbruk,
5.	opplysninger om nemndbehandling,
6.	opplysninger om fosterdiagnostikk,
7.	opplysninger om inngrep/behandling.

Abortregisteret kan, hvis kvinnen ikke motsetter seg det,
etter å ha fått informasjon om hvordan slike opplysninger behandles
i Abortregisteret, inneholde opplysninger om kvinnens røykevaner.

Denne siste setningen, tolker jeg dit hen, at om den registrerende
part har opplysninger om kvinnens røykevaner, så er kvinnen nødt til å
motsette seg at det skal registreres, for at det ikke skal registreres, noe
jeg tviler på at kvinnen vil bli tydelig opplyst om.

Alt i alt, et veldig krenkende register, med tanke på at alt dette om
tilgjengelig
vil samles inn uten samtykke!

Kristoffer