[PiN-diskusjon] Forsiden til foreningen bør forbedres

jonny birkelund jonnyb at opera.com
Søn 7. Mai 2006 18:51:43 CEST

>Korleis har PIN fungert tidlegare? Var det spesiellt saker ein >jobba med?
>
>Lars-Henrik

hei
Det kan jeg sikker svare på siden jeg var med og starte PIN sist. jeg savnet en diskusjon rundt etiske grunner til overvåkning og var mer opptatt av hvorfor vil staten innføre den og den koblingen, ovevåkningssystemet samt ønske å skape debatt hver gang vi så en snikende innvandering av den private sfære.  (Les det Apenes skriver. Han er meget god på dette feltet)

EFN er gode på diskusjonen rundt teknologien  men (var) er? ikke spesielt gode på den etiske biten og gjennomsyret at det var (er?) mange teknologer som kjører sakene. styret i PIN den gang besto derfor folk fra andre miljøer (psykologfaglig) dette føler jeg er viktig idag og. prøv å rekrutter i miljøer utenfor dataverden/internett, Bestemødre og generelt folk i gata som er bekymret for personvernet er en stor og viktig gruppe. denne gruppen er ikke alltid lett å nå.

Datatilsynet sitter i en vanskelig stilling. de er lønnet av den samme staten som også består av  krefter som godt kan tenke seg å innføre alt som er mulig å innføre av overvåkningsdingser. Derfor mener jeg vårt samfunn trenger en uavhengig forening som PIN.

--
Jonny  Birkelund
Opera Software ASA