[PiN-diskusjon] "Ni av ti vil ha kameraovervåking på bussen"

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Søn 11. Jun 2006 14:06:24 CEST

Cynthia Smith wrote:

> Husk også at bussen er en arbeidsplass og bussjåførene har krav på et
> sikkert arbeidsmiljø.

Angående overvåkning, mener jeg at det er viktig å skille mellom
forskjellige former for overvåkning:

* Overvåkning, gjerne i sanntid, hvor man overvåker et bestemt fysisk
område og sletter videoopptakene eller annen elektronisk informasjon
fortløpende. Her er formålet å kontrollere hva som skjer der og da.

* Overvåkning hvor man ikke overvåker for å holde øye med noe i
sanntid, men for å lagre opplysninger for eventuell senere bruk.

Det er i det siste tilfellet at folks privatliv ødelegges, og at
politiet og andre blir i stand til å kartlegge folks bevegelser og vaner.

Hvis jeg går inn på en buss eller et postkontor med kameraovervåkning,
vil jeg gjerne vite at opptakene blir slettet etter hver dag når
ingenting galt eller kriminelt har skjedd. Lagres kameraopptakene, er
det noe helt annet.

Jeg synes også at opplysningene om pengeoverføringer (eks. kjøp med
kontantkort) bør slettes etter ikke altfor lang tid. At noen kan gå
inn i mine betalingstransaksjoner og finne ut at jeg for halvannet år
tilbake kjøpte en PC-skjerm til x000 kroner, synes jeg ikke noe om.
Derfor betaler jeg alltid med penger hvis jeg kjøper noe som koster
over x000 kroner.

Hvis man har den holdningen til mennesker at de i prinsippet bør
kontrolleres, finnes det ingen grenser for hvor mye kontroll de kan
påtvinges.

Videoovervåkning hvor opptakene slettes fortløpende, og hvor formålet
er å skape sikkerhet i en bestemt situasjon, er noe helt annet enn å
langtidslagre ting som folks elektroniske trafikkdata, bevegelser/bruk
av bil samt informasjon om hva du har brukt penger til og når.

Per Inge Østmoen