Re: [PiN-diskusjon] "Ni av ti vil ha kameraovervåking på bussen"

Thomas Gramstad thomas at efn.no
Tir 13. Jun 2006 21:03:06 CEST

Litt mer om dette med "9 av 10 for videoovervåkning på bussen".

Vi har diskutert "overvåkning vs. ingen overvåkning", men det som
egentlig ble tatt opp i den avisartikkelen som startet tråden var
ikke det, men derimot "litt overvåkning vs. mer overvåkning".
"Litt overvåkning" betyr i denne sammenheng videokameraer på
stasjonen/holdeplassen og ved inngangen i bussen/av sjåførens
område.
"Mer overvåkning" betyr i tillegg videokameraer inne i bussen som
overvåker passasjerene.

Da blir mitt spørsmål: Hva kan oppnås med "mer overvåkning" som
ikke kan oppnås med "litt overvåkning"?
Såvidt jeg kan se vil alle argumentene/ønskene som har blitt
fremført her for overvåkning kunne ivaretas med "litt
overvåkning".
Likevel ønsker altså 9 av 10 mer overvåkning. Det synes jeg er
merkelig.

(Det er godt mulig dette er et dumt spørsmål -- men i såfall
burde det jo være desto lettere å svare på det?)

ellers:

Vektere fungerer jo bra på T-banen. Det kunne vel fungere på
busser også?

Nå koster det utvilsomt en del penger å ansette vektere, men
kanskje det ikke behøver å være så mange. Kanskje det til og
med kunne være sivilkledde vektere, som kun identifiserer seg
ved bråk og bidrar med konflikthåndtering, evt. utkastelse og
i grove tilfelle sivil arrest. Ved at de er sivilkledde vet
ikke potensielle bråkmakere om det er vektere ombord eller ikke,
og kan ikke tenke "klar bane" fordi om de ikke ser en uniform.
Et lite antall vektere kunne reise rundt på bussene, mest i
problemområder, men litt overalt, og skape et inntrykk av at
det er mange vektere rundt omkring.

                            - Thomas
Thomas Gramstad
thomas at efn.no