[PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Man 6. Nov 2006 13:34:55 CET

Datatilsynes tvilsomme tillatelse til platebransjen for å registrere
bruk av fildelingsnettverk debatteres.  Fredag gikk Hendrik Storstein
Spilker ut i <URL:http://www.idg.no/computerworld/article30644.ece>:

  Forsker hudfletter platebransjen

  En effektiv håndhevelse av forbudet mot nedlasting vil kreve
  overvåking som minner om fascisme, mener NTNU-forsker Hendrik
  Storstein Spilker.

I dag slår IFPI tilbake i
<URL:http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mp3/article1522338.ece>.

  Problematisk overvåkning av fildelerne

  NTNU-forsker sammenligner overvåkning med fascisme. - På villspor,
  sier IFPI.

En av tingene jeg undrer på i denne forbindelse er om jeg selv blir
registrert av IFPI.  Jeg bruker regelmessig bittorrent for å laste ned
Debian-CDer og filmer som legges ut via kanaloversikten til Democracy
Player, <URL:http://www.getdemocracy.com/>.  Blir min bruk av
bittorrent registrert hos IFPI?  Så vidt jeg er kjent med er ingen av
mine nedlastinger på noen måte lovstridig.  Skulle jo tro at det da
var ulovlig å overvåke bruken min?

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen