[PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Man 6. Nov 2006 18:25:22 CET

Atle Skift wrote:

> Litt kaldt vann i blodet på de som ser konturene av et overvåkingssamfunn grunnet denne tillatelsen.

Her forstår jeg ikke hva du mener med "kaldt vann i blodet."

> Slik jeg oppfatter det, har piratjegerne kun fått tillatelse til i en prøveperiode å registrere det vi kan kalle trafikkdata, altså ip-nummer, tidspunktet ip-nummeret var inne og hva som evnt. ble lastet ned/opp. Koblingen mellom ip og navn er det kun politiet som kan foreta. Altså er dette data som kan danne grunnlag for en anmeldelse, koblingen til navn vil politiet evnt. foreta som et ledd i en etterforsking.
> atle

Hvis noen får tillatelse til å registrere IP-nummer, tidspunktet
ip-nummeret var inne og hva som evnt. ble lastet ned/opp har vi i
praksis å gjøre med privat rettshåndhevelse.

Situasjonen er at de private piratjegerne samler opplysninger om hvilke
nettsider Kari har vært inne på og hva hun har lastet ned. Det gjør
ingen forskjell hvorvidt Kari laster opp/ned sine private
digitalfotografier eller opphavsrettsbeskyttet materiale. Den eneste
forskjellen er at dersom Kari laster ned eller opp ulovlig materiale,
vil den private etterforskeren sende en anmeldelse til politiet.

I begge tilfeller blir Kari overvåket av en aktør som har fått lov til å
registrere hva hun gjør.

For noen dager siden lastet jeg opp en rekke digitale bilder fra en
utekonsert. Dette er helt lovlig, som alt annet jeg gjør på nettet. Men
det betyr ikke at jeg godtar at noen skal gis retten til å registrere
hvilke nettsteder jeg besøker og hva jeg gjør der. Hvis samfunnets
politiske organer gir private aktører rett til å kartlegge hva vi gjør
på denne måten, mister disse organene sin rett til å bli respektert.

Dette tilhører privatlivet, på samme måte som det tilhører privatlivet
når vi går tur og hvor vi går.

Spørsmålet er altså ikke hvorvidt Kari gjør noe ulovlig.

Spørsmålet er om det er OK at våre bevegelser skal registreres.

Får "piratjegerne" lov til dette, så vil det bare være nok en brekkstang
i retning av å utvikle et paradigme hvis innhold er at det enkelte
individs bevegelser skal registreres "i tilfelle" han eller hun gjør noe
som noen andre misliker. Forhåpentligvis behøver man ikke være kriminell
for å se det problematiske i dette. Dette problemet forsvinner ikke
dersom det i lovs form gis adgang til å registrere slike opplysninger.

Med andre ord nok et eksempel på at legalitetskravet, dvs. kravet om at
inngrep mot borgerne må være hjemlet i lov, er et nødvendig men langt i
fra tilstrekkelig kriterium på hvorvidt inngrepet er akseptabelt i et
fritt samfunn.

Per Inge Østmoen