Re: [PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Atle Skift blackstocking at spray.no
Man 6. Nov 2006 20:38:12 CET

Det er ingen ting i tillatelsen som gir en generell tillatelse til å overvåke folks bruk av fildeling på generelt grunnlag.
For det første er det et kapasitetsproblem, som nok begrenser det du kaller overvåking til kjente fildelingsprogram som Limewire, ulike Torrents o.l. Slik jeg antar de vil gjøre det, vil de først identifisere de ulike filene som er opphavsrettsbeskyttet, deretter søke å lokalisere ip-nummeret på de som deler disse filene. Så vil det bli politiets oppgave å evnt. fremskaffe bevis som kan føre til evnt. domfellelse.
For å bruke analogien til forsikringsselskapene, er det intet hinder for at de plasserer en ansatt ved hver eneste grensepassering Norge har for å skrive opp hvilke biler som kjører ut eller inn. Men utover dette er det begrenset hva de kan gjøre av etterforsking. Straffeprosessloven regulerer faktisk dette.
atle