[PiN-diskusjon] Blir jeg overvåket av IFPI?

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Man 6. Nov 2006 23:31:47 CET

Atle Skift wrote:

> Det de evnt. får lov å registrere/lagre, er IP-nummer, nicket den enkelte bruker samt tidsdata og hva som deles. Mitt poeng er at dette i seg selv ikke innebærer noen identifisering av den enkelte. For å identifisere noen, må IP-nummeret knyttes til et navn, og det er det kun politiet som kan gjøre. Les Datatilsynets brev til IFPIs representant; http://www.datatilsynet.no/upload/Dokumenter/saker/2006/fildeling.pdf

Er IP-nummer og andre relevante data lagret, er det deretter bare
spørsmål om å identifisere hvem som brukte dette IP-nummeret på det
aktuelle tidspunktet. I dag handler det om fildeling, hva blir det
neste? Sett i lys av Datalagringsdirektivet bør vi være forutseende nok
til å se at når det uttrykkes forståelse for et ønske om lovendring som
muliggjør private firmaers mulighet til å kartlegge folk, er dette en
glideflukt selv om det henvises til lovbrudd.

For hvordan skal egentlig disse innholdsleverandørene med presisjon
skille mellom lovlige og ulovlige filer? Det må bli snakk om mange
tilfeller hvor mistanke foreligger. Hva skjer da med de
personopplysningene som det her er snakk om?

Det er ikke dekkende å sammenlikne innsamling og lagring av trafikkdata
med kameraovervåkning.

Per Inge Østmoen