[PiN-diskusjon] Re: Aftenposten: Britisk ekspert: Kameraovervåking virker ikke

Tor Bjorstad tor at ungevenstre.no
Ons 7. Mai 2008 14:09:07 CEST

On May 6, 2008, at 22:43 , Petter Reinholdtsen wrote:
> Fant <URL:http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2410609.ece>,
> som bygger opp om mine forestillinger om kameraovervåkning.
>
>  - Folk er ikke redde for overvåkingskameraene, og hvorfor er de ikke
>    det? Fordi de ikke tror kameraene fungerer, sa Neville da han
>    denne uken la fram London-politiets erfaringer på en internasjonal
>    konferanse om dokumentasjon av kriminalitet.

Og både du og Neville har helt rett.

Det er i det hele tatt grundig dokumentert i litteraturen at
overvåkningskamera er et lite treffsikkert og lite (kostnads)effektivt
virkemiddel for å bekjempe generell kriminalitet. Britene har som
"foregangsland" hatt flere store rapporter, deriblant;

- "Crime prevention effects of closed circuit television: a systematic
review", Home Office Research Study 252, August 2002, http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hors252.pdf
- "Assessing the impact of CCTV", Home Office Research Study 292,
Februar 2005, http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs05/hors292.pdf

Et større europeisk forskningsprosjekt hvor også norske aktører har
deltatt, er dokumentert på http://www.urbaneye.net/ . Det har også
vært skrevet minst en doktoravhandling om kameraovervåking i Norge,
jf. http://www.forskning.no/artikler/2005/desember/1134632844.59 .
Konklusjonene til de ulike rapportene har sprikt litt i ulike
retninger, men man kan umiddelbart slå fast at CCTV overhodet ikke er
et billig eller effektivt kriminalitetsbekjempende virkemiddel.

Noen kjappe konklusjoner som (jeg mener) kan trekkes på bakgrunn av de
tilgjengelige forskningsrapportene;
- Kameraovervåking har liten effekt på det generelle
kriminalitetsnivået.
- Den største nytteeffekten finner man i overvåking av steder der det
normalt er lite folk til stede, som et tiltak mot hærverk, bilinnbrudd
og liknende. Parkeringsanlegg blir nevnt flere steder som en arena
hvor kameraovervåking kan være nyttig.
- Kamera har så og si ingen preventiv effekt for "spontan"
kriminalitet, som alkoholrelatert vold. Dersom man er full og
kranglete i taxikøen, tenker man ikke nødvendigvis så rasjonelt at man
tar hensyn til kamera. Når f.eks. politiet i Bergen vil sette opp
kamera i "lysløypen" for å bekjempe helgevolden har de mao. ikke
empirien på sin side.
- Dersom man tar i bruk kameraovervåkning men ikke dekker 100% av et
område, vil man til en viss grad bare flytte kriminaliteten inn i
blindsonen.
- Aktive overvåkningssystemer er dyre å installere og dyre i drift. De
binder opp mye (politi)ressurser, ettersom noen til enhver tid må
følge med på skjermen, samtidig som noen (andre) må reagere hver gang
man ser noe som kan tenkes å være kriminelt. Andelen falske alarmer er
relativt høy. Underbemanning i politiet er mao. ikke et argument for å
sette opp flere kamera, snarere tvert imot.
- Kameraovervåking bidrar til en viss (men egentlig overraskende
liten) økning i oppklaring av kriminalitet. Dette blir også fort et
ressursspørsmål, da det blant annet er tidkrevende å gå gjennom mye
CCTV-materiale for hånd. Klager om "information overload" fra
rettsvesenet.

Mine egne tanker;
- Kameraovervåking er et virkemiddel som kun må brukes i sammenhenger
hvor det har en dokumentert effekt.
- Som virkemiddel må kameraovervåking sees i sammenheng med kostnad /
nytte av alternative tiltak, som f.eks. mer synlig politi. Kanskje det
mest sentrale problemet knyttet til kameraovervåking er den sterke
politiske / institusjonelle viljen til å investere i (dyre)
kameratiltak fordi man har en (feilaktig) oppfatning av hvor godt de
virker.
- Man må selvsagt også ta hensyn til de personvernmessige aspektene
ved å sette opp kamera, spesielt på steder i det offentlige rom hvor
det ferdes mye folk. Men selv om man ikke er opptatt av personvern er
de økonomiske / vitenskaplige argumentene mot kameraovervåking altså
veldig gode!
- Passiv overvåking er en vesentlig mindre trussel mot personvernet
enn aktiv overvåking, og også mindre sårbart for misbruk. (Med
"passiv" mener jeg da lukkede enheter hvor opptak slettes etter X
timer, med klare rutinger for innsyn, osv.) Ikke i seg selv ønskelig
av den grunn, men klart å foretrekke.
- Ethvert overvåkingssystem må evalueres etter en tids bruk, for å
vurdere hvorvidt de oppfyller den opprinnlige hensikten. Vi ser en
tendens i Storbritannia at argumentasjonen for å sette opp nye og
drifte eksisterende kamerainstallasjoner endres underveis, og at man
dermed ikke får den nødvendige debatten om hvorvidt satsingen på CCTV
i det hele tatt er rasjonell.

Mvh, Tor (som foreløpig ikke har forsket direkte på CCTV-
problematikken selv)

--
Tor E. Bjørstad * tor at uv.no * (+47) 970 877 22