[PiN-diskusjon] Tiltak fra PIN, opplysning av folket

Hans-Petter Fjeld atluxity at gmail.com
Søn 14. Jun 2009 12:20:42 CEST

Hei folkens.

Jeg er redd. Jeg ser for mange likheter mellom "skrekk-historier" og
hva som faktisk skjer i Norge til at jeg syntes det er greit.
Jeg er redd. Jeg ser for mange som er likegyldige til det som skjer.
Alle får det med seg, men de tenker ikke over hva det kan bety.

Nordmenn er for godtroende.

Jeg har tenkt over hva JEG kan gjøre for å hjelpe på dette. Det som
trengs er å opplyse folket, få flere til å tenke litt lenger enn sin
egen boble. Mye av det jeg legger merke til som skjer i Norge trekker
jeg direkte paralleller til Cory Doctorows bok "Little Brother" (som
jeg håper flere av dere har lest), og en av tingene jeg tenkte kunne
hjelpe til hadde vært å oversette den boka. Den er tross alt sluppet
under en fri lisens slik at hvem som helst kan endre på den. Den
bygger på en nåtidshistorie som skjer i San Fransisco når myndighetene
blir angrepet og tar i bruk alle sine midler, og en som gjør motstand.
Historien er ganske realistisk, og jeg tror det kunne ha hjulpet å
tilpasse denne til norske forhold for å vise hva som faktisk kan skje
. Jeg tror det hadde skapt litt oppmerksomhet, og jeg tror det hadde
fått opp noen øyne.

Jeg klarer nok å oversette boka til norsk på egenhånd, selv om det
kommer til å ta en god stund. Men det å tilpasse den til norske
forhold tror jeg blir best dersom det kan være et åpent prosjekt hvor
mange glupe mennesker deler sine ideer og finpusser hverandres input.

Er dette en ide som flere kan tenke seg å være med på? Jeg vet ikke om
jeg klarer å stå som primus motor, men jeg føler ihvertfall jeg har en
ide som det går an å gjøre noe ut av.

Mvh
Hans-Petter