[PiN-diskusjon] Faraday-bur vs avslått eller flymodus (Re: sykveld for å sy poser...)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fre 21. Jun 2019 15:13:12 CEST

[Henrik Sundt]
> Jeg har aldri hørt om noen produkter som gjør dette når enheten er
> helt avkrudd. Hvis noen har eksempler og referanser på det motsatte
> ville det være interessant å få vite.

Jeg mistenker nøkkelordene her er "helt avskrudd" i det du og Per Inge
diskuterer, og gjelder utfordringen bæreren av en mobiltelefon har med å
vite om dingsen som er en sort boks full av ufri programvare faktisk
er "helt avskrudd".

> Med vanlig RF måleutstyr vil det uansett være enkelt å måle hvilke
> frekvenser som eventuelt er aktive selv om mobilen står i flymodus, og
> publisere dette, dersom det ikke er oppgitt av produsenten.

Dette derimot er jeg veldig interessert i. Har du noen tips til hvordan
dette konkret kan måles?  Kan det måles med f.eks. en SDR på Linux ved
bruk av fri programvare?  Jeg har en RTL2838 DVB-T-dings som tar et
ganske bredt frekvensspekter.  Kan den brukes, eller må en ha mer dyrt
utstyr som HackRF One?

For den avslåtte ipad-en brukte jeg eget wifi-nett og tcpdump for å se
at det kom trafikk likevel.  Jeg antar den ikke var "helt avskrudd", hva
nå det betyr.

--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen