[PiN-diskusjon] Faraday-bur vs avslått eller flymodus

Henrik Sundt hsundt at gmail.com
Lør 22. Jun 2019 11:07:17 CEST

On Sat, Jun 22, 2019 at 7:30 AM Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote
> Jeg håpet du visste noe spesifikt om hvordan en kunne finne ut om en
> dings sender og mottar radiobølger på ukjent frekvens.  Det har jeg
> nemlig ikke klart å finne en god løsning på så langt.  Det gjør det
> vanskelig å finne ut hvilke radiofrekvenser en ukjent dings bruker.  Da
> du sa det var enkelt å måle hvilke frekvenser som var aktive, håpet jeg
> du visste noe jeg ikke visste, for dette etter min erfaring er vanskelig
> å måle.  Krever det kanskje dyrt utstyr eller ufri programvare?

Jeg mener det er enkelt i det perspektivet at man må anta at alle
enheter i en masseprodusert serie av mobiltelefoner oppfører seg likt.
Eksempelvis en modell det er produsert en eller ti millioner av, som
er sannsynlig for Android-mobiler (for Apple er det nok mer), der er
det nok at én analytiker oppdager at modellen sender data når den
påstås å skulle være helt avskrudd. Om utstyret er dyrt for en
privatperson er ikke et hinderf or at det vil bli oppdaget når det
gjelder denne skalaen på produksjon.

Jeg er også tilhenger av at individet i samfunnet skal ha mulighet til
å undersøke teknologi selv. Det jeg kommenterer på her er
sannsynligheten for at utstyr sender kompromitterende informasjon når
man antar at det ikke gjør det.

Henrik