[PiN-diskusjon] Invitasjon til pausepose-systue

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Søn 23. Jun 2019 03:40:14 CEST

Hei,

Jeg har tillatt meg å sette sammen en invitasjon til systue med
litt mer samlet og sammenslått informasjon basert på det som har
fremkommet her på lista. Jeg bruker nå denne til å invitere til
systuen, kanskje aktuelt for andre å bruke også?

Thomas

     ----

Personvernforeningen inviterer til "personvernposeverksted"
mandag 24 juni kl 18:00.  Vi har fått tak i en del tøy/stoff som
er innsatt med et metallgitter slik at posen danner et såkalt
Faraday-bur.(*)

Vi inviterer derfor til systue for å sy pauseposer for
oppbevaring av mobiltelefonen. Pauseposen er altså et Faraday-bur
som stopper signaler inn til eller ut fra mobilen når den ligger
i posen.

(*) Hva menes med Faraday-bur? Se Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Hva er det Faraday-buret kan gi som man ikke oppnår ved å slå av
mobilen eller sette den i flymodus?

Faraday-buret kan gi deg kontroll: Du kontrollerer din telefon og
vet hva den gjør. Hvis derimot telefonen din er full av diverse
programvare og maskinvare som du ikke vet hva egentlig gjør, så
vet du heller ikke om mobilen er slått helt av. F.eks. iPad jeg
har sett, vil våkne opp midt på natten for å sende fra seg
lokasjon eller annet, selv om den er avskrudd. Med Faraday-buret
vet du at mobilen ikke blir sporet.

Faraday-buret gir også raskere oppstart etter usporet tilstand
enn å starte fra avslått tilstand (hvis du klarer å garantere at
den faktisk er avskrudd). Jeg tror alle smarttelefoner bruker
lengre tid på å komme igang etter å ha vært avslått enn det tar å
åpne posen og ta ut telefonen.

Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å slå mobilen av,
eller om den hele tiden opprettholder kontakt kontinuerlig med
nettverkene så lenge batteriet står i - og hvis batteriet ikke
kan fjernes er dette et problem.

OBS: Dette er et personverntiltak. Det påstås ikke at posene vil
ha noen medisinsk eller helsemessig effekt, utover velværet ved å
være sikker på at mobilen ikke er aktiv mens den befinner seg i
posen.

Systuen finner sted i Naturvernforbundets flotte og landlige
lokaler oppe ved Sognsvann. Greit å parkere eller ta T-bane (50
meter å gå fra endestasjonen).

Ta kontakt med undertegnede på epost, det er begrenset med
symaskiner, så ta kontakt for å avtale lån av symaskin (eller ta
med din egen) om du vil være med.

Mvh for Personvernforeningen i Norge (PiN),

Jonny Birkelund
jonny.birkelund at gmail.com
(leder for PiN)

     ----