[PiN-diskusjon] How to Destroy Surveillance Capitalism av Cory Doctorow på norsk?

Harald Eilertsen haraldei at anduin.net
Man 14. Sep 2020 19:52:36 CEST

On Mon, Sep 14, 2020 at 01:55:04PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Harald Eilertsen]
>
> Enig at en ikke bør begrense seg til å kun lese denne, men hva tenker du
> konkret på når du sier "vill i stråmenn og overdrivelser"?

Stråmenn: Han bygger hele artikkelen på at Zuboff og andre som
argumenterer mot farene overvåkningskapitalismen representerer ikke er i
stand til å se for seg et desentralisert internett uten dagens
monopolister. Det ville vært et godt argument dersom det var virkelig,
men det er det ikke.

Og når man må tillegge noen argumenter eller holdninger de ikke har, så
faller resten litt av seg selv. Zuboff bruker mye tid i boken på nettopp
å forklare at andre modeller er mulige - og har blitt utviklet
tidligere, før overvåkningskapitalismen slo rot og ble førende for
internettøkonomien.

Går vi til andre viktige stemmer som f.eks. Aral Balkan, blir hele
påstanden fullstendig absurd. Det er nettopp kombinasjonen av
monopolmakt, grenseløs innhenting av data og hvordan disse forsterker
hverandre som er grunnlaget for hans kritikk.

Overdrivelser: "Mind control rays".

Igjen, hverken Zuboff eller noen av de andre jeg har sett/hørt/lest
argumenterer for noe i nærheten av hva Doctorow antyder her. Det blir
rett og slett for dumt.

Som sagt, jeg liker egentlig Doctorow. Han har mye fornuftig å si (også
i denne artikkelen, om man skreller vekk stråmennene og overdrivelsene,)
men som den står blir denne artikkelen vanskelig å ta seriøst.

H!