[PiN-diskusjon] Kartlegge sporing på offentlige nettsteder i Norge?

Harald Eilertsen haraldei at anduin.net
Ons 7. Okt 2020 20:58:31 CEST

Hei!

Har gått og syslet litt med et lite prosjekt for å kartlegge sporing på
nettsider for offentlige institusjoner, tjenester og etater i Norge. Tenkte i
utgangspunktet på å bruke metoden og koden som The Markup har utviklet
for sitt Blacklight prosjekt.

https://themarkup.org/blacklight/
https://themarkup.org/blacklight/2020/09/22/how-we-built-a-real-time-privacy-inspector

Tanken er at det skal være mulig å besøke nettsidene til norske
institusjoner, etater og tjenester uten at men må gi fra seg
adferdsdata til reklameindustrien. Og da trengs det dokumentasjon om
hvor omfattende problemet er.

Så i den forbindelse trenger jeg jo en liste over aktuelle domener å
sjekke. Jeg har funnet frem til noen, men er det noen her som vet om
noen jeg har ovesett?

Lista jeg har foreløpig er her:
https://cryptpad.fr/sheet/#/2/sheet/view/7bZZaqdQTYsMeTs569wXSFcT52IeqBQ40exvA-QlxeI/

På forhånd takk for innspill!