[PiN-diskusjon] Varsel om nytt brev på helsenorge.no (fwd)

Håvard Pedersen fuzzy76 at fuzzy76.net
Ons 21. Okt 2020 08:49:31 CEST

En alternativ tolkning er at samtykket er «oppdatert»på grunn av nytt personvernregelverk, og at alt innloggingen gjorde var å bringe deg til et brev som informerte deg om dette. Men nettopp dualiteten i dette tyder på at de burde ordlagt seg helt annerledes.

Hva oppdatert betyr er ikke helt lett å forstå. Jeg tipper at det er gjort justeringer i innholdet av samtykkene, men ikke hvorvidt du har samtykket eller ikke. Som egentlig _bør_ betyr at de er innsnevret og ikke utvidet. En utvidelse av samtykke betyr jo at de endret samtykket til å omfatte mer enn det du har sagt ja til. Sånn sett burde det vært ryddig å forklare nøyaktig hva som er gjort av endringer.

Håvard