[PiN-diskusjon] Kartlegge sporing på offentlige nettsteder i Norge?

Harald Eilertsen haraldei at anduin.net
Tor 8. Okt 2020 09:11:52 CEST

On Wed, Oct 07, 2020 at 09:55:06PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> Da jeg laget resultatene omtalt i
> brukte jeg <URL: http://s3.amazonaws.com/alexa-static/top-1m.csv.zip >
> og tok en titt på alle .no-domener der.

Godt tips, takk!

> Kan også ta en liten titt på <URL: https://webbkoll.dataskydd.net/ >.

Ja, webbkoll hadde jeg glemt av. Ser mer ut til å bruke samme metode som
webXray? Mao, gjøre en GET-forespørsel til hovedsiden og så idle litt og
se hva som skjer?

Det er bedre enn Blacklight for å sjekke for brudd på GDPR, men det jeg
liker med blacklight er at den snurfer litt rundt og sånn sett kan gi et
mer realistisk bilde av hvilken sporing man blir utsatt for ved bruk av
siden.

Om jeg får tid så prøver jeg begge to! :)

H!