[PiN-diskusjon] Kartlegge sporing på offentlige nettsteder i Norge?

Harald Eilertsen haraldei at anduin.net
Tor 8. Okt 2020 10:29:35 CEST

https://github.com/andersju/webbkoll

> Det jeg gjorde var å sette opp en hodeløs nettleser med et
> javascript-tillegg for å lagre en forespørsel i HAR-format, besøke
> nettsiden og så analysere HAR-filene for å se hvilke nettsteder som ble
> besøkt.  Jeg antar både Blacklight og Webbkoll gjør noe lignende.

Jepp, de bruker begge Puppeteer og Chromium.
Å få tak i loggen over forespørsler de gjør er i grunnen det minste
problemet. Men det er å tolke dem og korrelere de med gode data over
sporingsdomener og metoder som er hovedjobben.

Blacklight bruker tracker-radar, sporingsdataene vedlikeholdt av
DuckDuckGo.

https://github.com/duckduckgo/tracker-radar

Har ikke sett på hva Webkoll bruker enda, men antar det er
noe av det samme.

H!