[PiN-diskusjon] Fra Stortinget: Om skattelistene brukes av kriminelle til å målrette kriminalitet – skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) (fwd)

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Søn 24. Jan 2021 23:10:07 CET


Til info. Skattelister og personvern, på Stortinget.

Thomas


---------- Forwarded message ----------
Date: Sun, 24 Jan 2021 20:15:54 +0100
From: Thomas Gramstad <thomas.gramstad at ub.uio.no>
To: Arve Kirkevik <akirkevi at online.no>
Cc: EFN-listen <efn-listen at uib.no>
Subject: Re: Fra Stortinget: Om skattelistene brukes av kriminelle til å
     målrette kriminalitet – skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP)

Jeg er for en gangs skyld enig med Frp's representant:

Svaret gir ingen begrunnelse for hvorfor skattelistene må ligge åpent på 
personnnivå, istedenfor aggregert statistisk nivå. Alt som oppgis å være 
offisielle målsetninger kan oppnås med statistiske data, samt rolle-data ("en 
stortingsrepresentantlønn begynner på ...")

Ja, de har gjort noen tiltak for å begrense noen ulemper ved det de misvisende 
kaller "åpenhet". Begrense, ikke hindre, og andre ulemper (f eks datafråtsing 
for å mobbe barn av "fattige" foreldre) hindres ikke. Men alle ulempene kunne 
vært fjernet ved å ikke publisere data på personnivå.

Thomas Gramstad


On Sat, 23 Jan 2021, Arve Kirkevik wrote:

>  On Mon, 21 Dec 2020 23:56:33 +0100, Arve Kirkevik wrote:
>
>>  Er skattelistene et problem mht. retten til privatliv, eller er
>>  åpenhet om økonomiske forhold viktigere?
>>
>>  https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=82692
>>
>>  Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til justis- og
>>  beredskapsministeren
>>
>>  Dokument nr. 15:801 (2020-2021)
>>  Innlevert: 18.12.2020
>>  Sendt: 18.12.2020
>>  Rette vedkommende: Finansministeren
>>  Til behandling
>>
>>  Spørsmål
>>  Hans Andreas Limi (FrP):
>>
>>  Media har nå offentliggjort oversikter over folks inntekt og formue
>>  fordelt på postnummer der leserne oppfordres til å finne de rikeste i
>>  sitt nabolag. Denne informasjonen er i prinsippet tilgjengelig for
>>  alle verdens 4830 millioner internettbrukere.
>>
>>  Er det sannsynlig at skattelistene brukes av kriminelle til å målrette
>>  kriminalitet som ran, trusler, tyverier og bedragerier, og er
>>  statsråden villig til å la Politidirektoratet gjennomføre en ny
>>  kriminalitets- og trusselanalyse knyttet til medias offentliggjøring
>>  av skattelistene?
>>
>>  Begrunnelse
>>
>>  Utgangspunktet burde være at opplysninger om folks inntekt og formue
>>  er omfattet av taushetsplikten og personvernet, slik at det som
>>  hovedregel er straffbart å spre disse sensitive personopplysningene om
>>  folks privatliv. Offentliggjøringen av lister over hvem som har høyest
>>  inntekt og formue fordelt på postnummer er uten tvil et uproporsjonalt
>>  tiltak som bryter med grunnleggende personvernprinsipper, og det er
>>  uklart om offentliggjøringen av skattelistene er i strid med
>>  menneskerettighetene.
>>
>>  Det er ingen vil om at medias publisering av skattelistene er god
>>  butikk for mediene selv, og at media selv er de som sterkest forsvarer
>>  offentliggjøringen. Mange av artiklene som kommer på bakgrunn av
>>  regjeringens offentliggjøring handler om hva ulike kjendiser tjener,
>>  og dette er sikkert god butikk for norske medier. Spørsmålet om
>>  hvorvidt offentliggjøringen av skattelistene er forsvarlig burde
>>  imidlertid handle om hensynet til enkeltmennesket og hensynet til
>>  personvernet, og ikke om hva som gir flest mulig klikk i nettavisene.
>>
>>  Et argument som ofte brukes for å rettferdiggjøre at media får lov til
>>  å publisere sensitive personopplysninger om inntekt og formue, er at
>>  listene over folk med høyest inntekt og formue gjør at vi får en årlig
>>  debatt om fordeling av skattebyrdene. Hvis dette er regjeringens mål
>>  med å spre skattelistene til internettbrukere over hele verden kunne
>>  man oppnådd det samme med anonymiserte tall på aggregert nivå.
>>
>>  Jeg mener at det eneste riktige hadde vært å avslutte den særnorske
>>  offentliggjøringen av skattelistene og kriminalisere deling av
>>  ligningstall. Det er samtidig viktig med fortsatt unntak for bankenes
>>  og kredittopplysningsbyråenes legitime behov knyttet til kredittsjekk
>>  og bekjempelse av hvitvasking, men dette må selvsagt gjøres på en slik
>>  måte at denne adgangen ikke kan misbrukes av media gjennom oppslag på
>>  enkeltpersoner.
>>
>>  Svar
>>  Jan Tore Sanner: Svaret er ennå ikke tilgjengelig
>>  ========================================
>
>  Spørsmålet ovenfor er besvart:
>
>  https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=82692
>
>  Svar
>  Jan Tore Sanner:
>
>  Offentliggjøringen av skattelister bidrar til åpenhet i samfunnet.
>  Informasjon om inntekts- og skatteforhold er et sentralt premiss for
>  samfunnsdebatten, og åpenhet rundt slike opplysninger er viktig for
>  den kritiske debatten om skattemessige forhold. Hemmelighold kan på
>  sin side gi rom for spekulasjoner omkring arbeidet med
>  skattefastsettingen i sin alminnelighet, og om fastsettingen for
>  enkeltpersoner eller grupper av skattytere.
>
>  Hensynene som taler for full offentlighet rundt skattelistene må
>  imidlertid balanseres mot andre samfunnsmessige interesser. For
>  eksempel må prinsippet om offentlig innsyn i forvaltningen ikke føres
>  så langt at det kan gå på bekostning av enkeltpersoners sikkerhet.
>
>  Tidligere offentliggjorde Skattedirektoratet en elektronisk
>  skatteliste for hele landet på Internett. Opplysninger i skattelisten
>  var også tilgjengelig for allmennheten gjennom pressens bruk av
>  opplysningene, tidvis ved at pressen la ut hele lister i søkbar form
>  på Internett. Opplysninger i skattelistene kunne da koples sammen med
>  annen tilgjengelig informasjon på nettet, og skattelistene utviklet
>  seg til blant annet å kunne bli et egnet redskap for målretting av
>  kriminelle handlinger.
>
>  I 2011 ble offentliggjøringen av skattelistene strammet inn. Blant
>  annet ble skattelisten bare tilgjengelig på Skatteetatens hjemmesider,
>  og de som ønsker å søke i skattelisten, må logge seg inn på ID-porten
>  med MinID. Videre ble pressens adgang til å legge ut hele eller deler
>  av listen i søkbar form, fjernet. Formålet med innstramningene var
>  blant annet å hindre uønsket bruk av skattelistene, slik som koplinger
>  av skattelisteinformasjon opp mot andre databaser. Senere har
>  ytterligere innstramninger kommet til. I 2014 ble regelverket
>  ytterligere strammet inn slik at skattyter skal ha tilgang til søk som
>  er gjort på egen person, og om hvem som har fått utlevert
>  opplysninger.
>
>  Slik jeg ser det, står ikke valget mellom fullt innsyn på den ene
>  siden og fullstendig hemmelighold på den andre. Informasjon om
>  enkeltpersoner kan hentes fra en rekke kilder, og det vil alltid være
>  en risiko for at opplysningene blir misbrukt av kriminelle. Etter min
>  vurdering er ikke denne risikoen tilstrekkelig til å begrunne en
>  avskaffelse av åpenhetsprinsippet på dette området.
>
>  I 2009 vurderte Politidirektoratet (POD), på oppdrag fra
>  Justisministeren, om offentliggjøring av skattelister på nett og i
>  media kan tilrettelegge for straffbare handlinger. På grunnlag av
>  opplysninger fra flere av landets politidistrikter, fastslo POD at det
>  ikke var grunnlag for å anta at informasjonsinnhenting fra
>  skattelistene benyttes i stor utstrekning. Direktoratet påpekte
>  imidlertid at de hadde erfart noen få alvorlige enkelteksempler hvor
>  informasjon fra skattelistene har vært benyttet som supplerende kilde
>  for kriminelles informasjonsinnhenting .
>
>  Etter min vurdering balanserer dagens regelverk om offentliggjøring av
>  skattelistene på en god måte hensynet til åpenhet på den ene siden, og
>  andre samfunnsmessige hensyn som personvern og enkeltpersoners
>  sikkerhet på den andre siden. PODs vurdering gjelder situasjonen slik
>  den var før regelverket ble strammet inn.
>
>  Det er rimelig å anta at disse innstramningene har begrenset
>  muligheten for å målrette kriminalitet på bakgrunn av opplysninger i
>  skattelistene. Jeg kan derfor ikke se at det er behov for å
>  gjennomføre en ny kriminalitets- og trusselanalyse knyttet til medias
>  offentliggjøring av skattelistene nå. Jeg vil imidlertid ikke ha
>  innvendinger mot at det gjennomføres en slik analyse dersom
>  Justisministeren skulle ha holdepunkter for å mene at det er
>  nødvendig.
>  ======================================
>
>  Se også:
>
>  Styrket vern for forretningshemmeligher fra nyttår:
>  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrket-vern-for-forretningshemmeligher-fra-nyttar/id2791398/
>
>  602 millioner kroner til mer innovasjon i næringslivet:
>  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/602-millioner-kroner-til-mer-innovasjon-i-naringslivet/id2791300/
>
>  Drøftet digital inkludering for alle:
>  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/droftet-digital-inkludering-for-alle/id2791238/
>
>  Ny mediestøttelov vedteke:
>  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-mediestottelov-vedteke/id2791655/
>
>  Legger til rette for et trygt valg neste år:
>  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/legger-til-rette-for-et-trygt-valg-neste-ar/id2814526/
>
>  _______________________________________________


Mer informasjon om epostlisten pin-diskusjon.