[PiN-diskusjon] EFN har opprettet åpen personvern-arbeidsgruppe på Telegram

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tir 20. Apr 2021 21:20:36 CEST

[Thomas Gramstad]
> Telegram har et godt rykte bl a pga krypteringen. Det er mange
> som bruker det, og jeg ser av egen erfaring at det er lett i
> bruk.

Det er ikke det ryktet jeg har hørt, og tydeligvis heller ikke det et
eksempel ganske høyt på søkeresultatet 'is telegram secure' har hørt,

Der kan en lese "all WhatsApp chats feature end-to-end encryption, as
opposed to Telegram using it for its secret chats only", hvilket stemmer
med det jeg har lest om at Telegram i utgangspunktet ikke er
ende-til-endekryptert, det er opp til hver enkelt bruker å aktivere det.
Det står videre at "private and group cloud chats support server to
client encryption, while secret chats benefit from client to client
encryption", som vel er en annen måte å si at russere kan lese alt av
"private and group cloud chats".

Jeg trives bedre med ende-til-endekrypterte løsninger.

Hvor har du det fra at Telegram har et godt rykte på grunn av
krypteringen?

--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen