[PiN-diskusjon] EFN har opprettet åpen personvern-arbeidsgruppe på Telegram

Stein Vråle stein at terminator.net
Tir 20. Apr 2021 22:05:26 CEST

On 20.04.2021 21:13, Harald Eilertsen wrote:

> Excerpts from Stein Vråle's message of april 20, 2021 4:33 pm:
> Ja, har brukt det i noen år, også via deres egen instans. Men tester
> jevnlig ut andre klienter og kommuniserer fint med brukere på andre
> servere. Har også litt lyst å prøve å sette opp en egen om tiden smiler
> en dag. Sansynligvis Dendrite eller en av Rust implementasjonene.
>
> Ett av ankepunktene jeg har sett mot Matrix er at rom med flere
> deltagere eksisterer samtidig på alle serverne som er involvert. Det vil
> si alle hjemmeserverne til deltagerne i rommet. Fra et
> personvernperspektiv kan det være litt trøblete.

ok supert, og takk for svar - var nettopp slike ankepunkter jeg var ute
etter!

Vurderer i første omgag å bruke det til et formål som er ganske åpent og
hvor personvern ikke er så kritisk, så mer for at folk kan bruke sine
eksisterende meldings systemer. Men enig i at det ikke høres helt bra ut
om det er slik det fungerer.

Men har fremdeles lyst til å prøve det, men har forløpig bare sett på
synapse. Hvis du har noen tips om bra alternativer ala de du nevnte, så
send dem gjerne! Synes det er litt vanskelig å finne alternativer på
matrix sidene.

(og gjerne off-list - sorry til lista for en smule off-topic :)

((til gjengjeld deler jeg gjerne erfaringene mine med PeerTube -
desentralisert video streaming med p2p støtte. Funker veldig bra synes
jeg, og tanken er å se om matrix rom kan egne seg som chatte system for
live streamer ))

/Stein